Isnin, September 14, 2009

FORUM SEMPENA SEMINAR KEPIMPINAN RASULULLAH SAW ANJURAN ABIM & KBS PAHANG DI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA, KUANTAN (13.9.2009)

Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT, FORUM ini telah dapat disempurnakan dengan begitu baik sekali oleh 3 orang panelis iaitu Ust. Azhar Jaafar (saya), Sdra. Jufitri Joha - Ketua Biro Tugas-Tugas Khas (Hubungan Antarabangsa) ABIM dan Sdra. Abu Qosim - Naib Presiden PKPIM. Turut hadir ialah Sdra. Hisham-YDP ABIM Pahang, Sdra. Osman dari JBS dan Sdra. Azman dari KKTM serta 150 orang pelajar dari beberapa IPTA/IPTS di sekitar Kuantan. Forum bertemakan "Kepimpinan Rasulullah SAW" dan dipengerusikan oleh Sdra. Hasnorrazi - Timbalan YDP ABIM Pahang.
Merenung peranan belia di zaman Rasulullah SAW, tidak dapat dinafikan bahawa belia menjadi tonggak utama perjuangan. Dalam sejarah perkembangan Islam, golongan muda seperti Saidina Ali Karamallah Wajhah, Saidina Osman Ibni Affan, Abdul Rahman bin Auf, Ibni Zubair, Ibni Abbas dan ramai lagi para sahabat yang menjadi pelopor kepada suatu kebangkitan dan menjadi penggerak kepada arus perdana perubahan masyarakat. Mereka selaku sahabat Rasulullah SAW sentiasa berjuang dan berjihad dalam menegakkan ajaran Allah di muka bumi ini. Satu gambaran menarik yang mungkin dapat sama-sama dikongsi ialah kisah seorang sahabat yang bernama ‘Umair. Sewaktu perang Badar, ‘Umair telah ikut berperang bersama-sama abangnya Sa’ad walaupun pada waktu itu umurnya masih muda remaja. Ketika itu juga, ‘Umair baru mencapai usia baligh. Tatkala Rasulullah memerintahkan tentera Muslimin berkumpul dan bersiap sebelum berangkat perang, 'Umair bersembunyi-sembunyi, bimbang kalau-kalau dia tidak dibenarkan oleh Rasulullah untuk ikutserta berperang, kerana usianya yang masih muda.
Tetapi Rasulullah tetap dapat melihatnya. Pada mulanya, baginda tidak membenarkan ‘Umair ikut. 'Umair menangis, sehingga Rasulullah membenarkan 'Umair ikut berperang. Akhirnya, 'Umair gugur sebagai syahid di medan Badar.
Sejarah juga pernah menyaksikan ketangkasan Usamah bin Ziad yang ketika itu berusia 18 tahun memimpin satu bala tentera untuk menyerang kerajaan Rom. Begitu juga dengan kehebatan Muhammad al-Fateh membuka Kota Istanbul (Konstantinopal) ketika usia beliau baru menjangkau 21 tahun.
Persoalannya ialah apakah kaedah yang telah diterapikan oleh Rasulullah SAW untuk memanfaatkan tenaga belia pada zamannya?
PERTAMA:Rasulullah SAW mendekati para pemuda dengan lemah-lembut menyebabkan golongan ini merasa teruja dengan cara tersebut, sebab itulah kita melihat bahawa 'assabiqun al-awwalun' itu terdiri dari golongan muda dan mereka yang banyak memberi penentangan itu ialah golongan tua (abu Lahab, abu Jahal dll).
KEDUA:Rasulullah menekankan cara hidup Islam dalam setiap aspek kehidupan (mulai bangun pagi sampai tidur semula pada malam harinya).
KETIGA:Menyeru supaya berkahwin.
KEEMPAT:Memberi kepercayaan dengan melantik ketua peperangan dari kalangan pemuda.
KELIMA:Meminta pandangan dari golongan ini terhadap satu-satu perkara serta menerimanya dan melaksanakannya, contohnya peristiwa menggali parit (perang Khandak) merupakan pandangan dari seorang pemuda yang bernama Salman al-Farisi.
Namun begitu cabaran bagi golongan belia pada hari bukan lagi berperang menggunakan pedang seperti dahulu... Menurut ABDULLAH NASIH ULWAN dalam bukunya “Pemuda Islam Dalam Menghadapi Cabaran” terdapat beberapa cabaran dan tentangan yang mesti dihadapi oleh para belia masa kini dengan berhikmah dan berhemah, di antaranya ialah:
PERTAMA:Syaitan dan Hawa Nafsu
KEDUA:Aliran pemikiran yang salah (Sekularisme, Hedonisme, Pluralisme, Islam Liberal dll)
KETIGA:Keruntuhan Akhlak dan Moral (GEJALA SOSIAL)
KEEMPAT:Putus asa dan menolak untuk bekerja untuk Islam
Sesungguhnya barat setiap hari mengatur strategi dan mencari jalan untuk melemahkan dan memusnahkan akidah Islam golongan belia (3S Song, Sex & Social) Justeru, bagaimanakah belia Islam boleh bertindak bagi memastikan akidah mereka terus kekal di landasan Islam yang sejati?
PERTAMA:BERUSAHA MENAMBAH ILMU-Hadir kelas fardhu ain, kuliah maghrib, kuliah subuh, usrah, ceramah
KEDUA:MENJADIKAN MASJID SBG RUMAH KEDUA-Bukan sahaja utk solat berjamaah tapi aktiviti2 lain
KETIGA:CARI KAWAN YANG BERPERSONALITI HEBAT -Berilmu, berakhlak mulia, hormat ibubapa & guru
KEEMPAT : MENGISI MASA LAPANG DENGAN AKTIVITI YANG BERFAEDAH Riadah, Membaca, mendengar hiburan yang bermanfaat
KELIMA : MEMILIH RANCANGAN TV YANG NAK DITONTON
KEENAM : MENYARING SUMBER BACAAN YG BERFAEDAH

Kisah-kisah lain seperti cerita beberapa anak muda dalam surah al-Kahfi ialah pengiktirafan yang dinyatakan secara jelas oleh Allah kerana mereka beriman dan mempertahankan sifat takwa walaupun berdepan pemerintah zalim. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya mereka ialah pemuda beriman kepada Tuhan mereka (Allah) dan Kami tambah kepada mereka petunjuk.” (Surah al-Kahfi: 13) Allah juga memasukkan belia dan remaja yang menghabiskan masa mengabdikan diri kepada Allah dalam kegiatan hidupnya sebagai manusia yang dimasukkan ke dalam golongan mendapat perlindungan lembayung payung Allah di Padang Mahsyar kelak. Perkara ini dijelaskan dalam sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tujuh golongan manusia yang akan dilindungi oleh Allah pada hari yang tidak ada perlindungan selain perlindungan-Nya, pemuda yang hidup dalam keadaan mengabdikan diri kepada Allah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Pemuda memiliki beberapa kelebihan berbanding orang tua untuk menunaikan tanggungjawab agama sama ada melaksanakan perintah atau menjauhkan larangan antaranya mempunyai banyak masa lapang, belum sibuk dengan kerja lain, mempunyai tenaga dan kekuatan fizikal, mempunyai kecerdasan akal fikiran, mempunyai daya ingatan yang kuat, jarang ditimpa penyakit dan mudah mendapat pertolongan serta memberi bantuan kepada orang lain. Pada ketika mempunyai kelebihan dan keistimewaan inilah pemuda perlu merebut peluang menunaikan tanggungjawab dengan sebaiknya. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Rebut lima perkara sebelum lima perkara: muda sebelum tua, lapang sebelum sibuk, sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin dan hidup sebelum mati.” Pemuda pada awal Islam menjadi tonggak dakwah dan ejen pembangunan dalam membina kekuatan. Nama seperti Mus’ab Umair, Usamah Zaid, Ali Abi Talib, dan Bilal Rabah, membuktikan kepada generasi berikutnya bahawa remaja tonggak kekuatan ummah pada zaman Rasulullah SAW dan sahabat. Rasulullah SAW berpesan supaya ummah memberikan perhatian kepada mendidik dan menjaga belia dalam sabda Baginda bermaksud: “Aku berpesan kepada kamu supaya memberi perhatian kepada pemuda, sesungguhnya hati mereka lembut. Allah mengutuskan aku membawa agama hanif lalu pemuda menyokong aku sedangkan orang tua menentang aku.”
Justeru, dalam beramal, pemuda dianjurkan sentiasa mengambil peluang melaksanakan ibadat tanpa perlu bertangguh kerana usaha meningkatkan takwa dalam hidup bukan bermusim. Firman Allah bermaksud: “Dan dirikan oleh kamu sembahyang dan tunaikan zakat, dan apa juga yang kamu dulukan daripada kebajikan untuk diri kamu, tentu kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah.” (Surah al-Baqarah: 110).
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak berganjak langkah kaki seseorang hamba pada hari pembalasan kelak sehingga mereka ditanya empat soalan iaitu umurnya ke mana diperuntukkan, usia muda ke mana dihabiskan, hartanya daripada diperoleh dan ke mana dibelanjakan dan ilmunya apakah diamalkannya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)
Mudah-mudahan seminar atau program-program seumpama ini akan dapat diperbanyakkan lagi bagi membentuk satu komuniti belia yang mantap dalam memperjuang dan menegakkan islam di mukabumi. AMIN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan