Khamis, Ogos 13, 2009

JANDA BAIK DALAM KENANGAN

Janda baik merupakan sebuah kampung tradisional tersusun. Letaknya di daerah Bentong berdekatan dengan Bukit Tinggi (lebih kurang 10km dari Highway Karak-KL). Forum Bicara Mufti ke 2 (sepanjang Bengkel Khutbah di Selesa Hillhomes) telah berlangsung di Masjid Kg. Janda Baik pada 6/8/2008 (Jumaat) bermula 8 malam.
Sebenarnya rombongan Jabatan Mufti telah ke kampung ni mulai 9 pagi lagi (Group Ust. Rosli, Ust. Ghazali dan En. Zaidi, Dato' Yaakob dan Ust. Soleh pun ikut sama...). Saya sampai lewat sikit numpang kereta Ust. Azlan (Ingatkan dia tahu jalan tapi sesat sampai ke Bentong...). Pengalaman sesat tu banyak hikmahnya.
Tujuann rombongan ke Janda Baik untuk mengukur arah kiblat (mempastikan sahaja) dan meletakkan pancang kiblat di 2 lokasi iaitu Masjid dan tanah perkuburan. Bila kerja-kerja tu semua dah siap, kami telah dibelanja minum oleh Pengerusi Masjid di sebuah restoran berdekatan. Disamping makan mee goreng, ada juga buah bidara dan buah naga yang dibawa oleh anak saudara pengerusi untuk kami rasa.
Forum bicara mufti tamat lebih kurang pukul 9.45 malam dan kami telah dijamu oleh AJK dengan nasi lemak special Janda Baik. Memang sedap hingga menjilat jari... Ianya memang satu pengalaman yang tak akan saya lupakan selamanya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan