Khamis, Ogos 13, 2009

PENGALAMAN PERTAMA KE PUNCAK GENTING HIGHLAND

Pada 5/8/2009 lepas saya bersama rombongan daripada Jab. Mufti Pahang telah bersama-sama ke puncak Genting Highland tepatnya di Masjid Qariah Genting untuk program Bicara Mufti. Kata orang pengalaman pertama dalam melakukan sesuatu perkara merupakan hal yang sukar dilupakan. Inilah kali pertama saya ke Genting Highland. Setakat nak jalan-jalan rasanya tak naiklah ke sana sebab jalannya memang berbelok-belok melalui bukit-bukit yang kadar kecuramannya memang menyeramkan. Tambahan pula waktu saya naik tu dah nak masuk waktu maghrib, jadi kabus pun dah mulai menyelubungi jalan. Namun disebabkan dah setuju dengan pelawaan Ustaz Rosli Jaafar dari Jabatan Mufti, jadi kenalah tepati janji. Lagipun masa naik tu ada ahli rombongan lain yang sama-sama naik kereta saya (Ustaz Soleh, Dato' Yaakob dan isteri) jadi taklah gayat sangat. kalau sorang-sorang memang tak naik...
Sampai sahaja di masjid Qariah Genting Highland, kami telah disambut dengan begitu mesra oleh Imam, para pegawai masjid serta AJK. Masjid ni terletak di tingkat bawah sebuah bangunan di puncak Genting. Koridor ke pintuk masuk utamanya menghadap ke sebuah gaung yang cukup curam tetapi dari situ kita dapat menyaksikan pemandangan situasi pergunungan bumi ciptaan Allah yang sangat cantik. Sebelah atasnya ialah Balai Polis Genting. Selepas solat maghrib kami telah dijamu dengan kueh mueh tradisional dan teh tarik (tak sampai 5minit dah sejuk).

Forum bermula pada jam 8.15 malam dengan ahli panelnya ialah YBhg SS Dato' Hj. Abbdul Rahman Hj. Othman, Mufti negeri Pahang dan saya sendiri sebagai panel kedua. Pengerusinya ialah Ustaz Azlan Abdul Rahman. Forum tamat lebih kurang 9.45 malam.


Selepas mengimamkan solat Isyak, kami telah dijamu dengan jamuan makan nasi ala masakan kampung dengan ulam-ulaman oleh AJK. Bila perut dah lapar ditambah pulak dengan lauk pauh yang sesuai dengan selera, makan pun mesti tambah.

Lebih kurang 10.45 malam, kami mula bertolak turun ke hotel penginapan di Selesa Hillhomes. Pengalaman turun lebih mudah dari waktu naik kerana jalannya tidaklah securam waktu naik dan kabus pun dah mulai menipis. Begitulah kehebatan bumi ciptaan Allah yang penuh dengan keajaiban. Manusia telah menggunakan akal yang dianugerahkan oleh Allah SWT untuk menemukan cara membangunkannya, walaupun di atas gunung dengan kadar kecuraman dan impak bahaya yang maksima. Sudah tentu ianya merupakan satu pengalaman manis yang sukar dilupakan sampai bila-bila.... T/kasih dan tahniah kpd pihak Jabatan Mufti dengan program yang cukup bermakna ni (YH SS Dato', Ust. Azlan, Ust. Rosli, Ust. Ghazali, En. Zaidi dll). Mudah-mudahan dapat diteruskan di masa-masa akan datang di tempat lain pulak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan